23 juli Yellowstone

Click for Yellowstone, Wyoming Forecast

Overnachting: Canyon Lodge & Cabins, Pioneer cabin.
Kosten 88 dollar.
Gereden: 78 mijl

Het weerbericht voor vandaag ziet er goed uit, geen buien meer. Om 6 uur staan we op want we willen graag wildlife spotten. Op weg naar Oxbow Bend zien we een elk met jong oversteken. Prachtig gezicht - zo'n volwassen dier is enorm groot. Verderop zien we nog meer elk lopen.

Bij Oxbow Bend is er helaas niets te zien (we hadden gehoopt elanden te kunnen spotten) maar de rit is sowieso de moeite waard met de opkomende zon en de mistflarden boven het water en voor de Tetons. We besluiten nog wat verder door te rijden en we komen nog wat elk en bizons tegen. De Grand Tetons zijn 's morgens vroeg buitengewoon fotogeniek. Je blijft foto's maken.

We stoppen weer bij de Snake River Overlook en rijden dan terug.
Op de terugweg maken we nog even een stop bij Cunningham's cabin - een blokhut uit de jaren 80 van de 19e eeuw. De ranchers werden in de jaren 20 van de vorige eeuw uitgekocht toen men hier een Nationaal Park wou maken. Omdat de veeprijzen gekelderd waren en de kosten hoog (met winters van 6 maanden kostte het een vermogen om het vee in de winter te voederen) waren de boeren blij met het aanbod.

Vanaf de parkeerplaats bij Cunningham Cabin is het een kleine wandeling naar de cabin. In de verte liggen de bergen in de mist. Een grote groep bizons is er aan het grazen.

Als we terug zijn ontbijten we bij het restaurant (45 dollar) en na nog een zak ijs en wat proviand voor onderweg ingeslagen te hebben rijden we richting Yellowstone. Het is al bijna 11 uur ondertussen, we hebben er al bijna een hele dag opzitten naar ons gevoel.
Onderweg stoppen we even bij de Lewis Falls.

Dan rijden we naar het Visitor Center bij Grand. Een verplichte stop voor degene die meer wil weten over de grote brand van 1988 en over branden in het algemeen. Dan rijden we door naar West Thumb. Hier zijn we al vaker geweest, maar het blijft een schitterende plek voor een korte wandeling met veel thermische activiteiten, prachtig gelegen met Lake Yellowstone op de achtergrond. Het valt ons op dat het water in het meer erg hoog staat; de beroemde fishing cone (zie ook ons 2004-verslag) staat nu onder water.

Onze volgende stop is Lake Lodge waar we een was draaien. Terwijl de was draait halen we koffie met wat lekkers bij het café, en we bellen even met het thuisfront - het kan nog net, het is al tegen elven in Nederland. In Yosemite hebben we een telefoonkaart gekocht, meteen een souvenir, want er staat een foto van het park op.

Als de was klaar is rijden we verder, langs Hayden Valley naar Canyon waar we twee nachten zullen blijven. Onderweg ruiken we de bekende rotte-eierenlucht (van de Mud Volcano) en iets verderop staan we in onze eerste bizon-opstopping. Veel mensen stappen uit de auto en komen gevaarlijk dicht bij de bizons, ondanks het verbod om bizons (en ook beren) niet dichter te naderen dan 100 yards. We weten dat we nog voldoende bizons zullen zien dus we stoppen niet. Weer iets verder staan er weer mensen aan de kant van de weg geparkeerd. Er is nog een plaatsje vrij dus wij parkeren nieuwsgierig er naast - er is geen bizon te zien dus het moet iets interessanters zijn.
Van iemand met een verrekijker horen we dat het zwarte stipje dat tussen de bomen verdwijnt en dat wij maar nauwelijks in de verte kunnen ontwaren, een grizzly is, een grote nog wel. Helaas valt dat met het blote oog niet goed te zien en wij rijden verder naar Canyon.

Om 5 uur zijn we bij de registration office en dan blijkt onze kamer nog niet klaar te zijn. We lopen wat rond en als we een kwartier later weer informeren krijgen we de sleutel mee. Onze cabin heeft 2 double beds, en eigen sanitair. Het is gelukkig ruimer dan de cabin in Curry Village, en ook ruimer dan bij de Signal Mountain Lodge, maar de inrichting is erg simpel.

Bij Canyon zijn er meerdere mogelijkheden voor het avondeten. We kiezen voor de Cafetaria waar je een zelfbedieningsrestaurant hebt met keuze uit pastagerechten, een carve station en een schotel met vis of kip.
Na het eten rijden we richting Lake Yellowstone om te kijken of we nog wat wildlife kunnen spotten. Al snel zien we veel auto’s geparkeerd staan. We zetten onze auto ook aan de kant en horen dat er een beer te zien is. We mogen meekijken door de verrekijker van een Amerikaanse familie. Helaas is er zonder kijker niet veel te zien.
Op de terugweg weer een opstopping, nu vanwege een enorm mannetjeshert dat zich rustig laat fotograferen.